ویروس فلج مزمن زنبور عسل (CBPV) چیست

         
ویروس فلج مزمن زنبور عسل Chronic bee paralysis virus (CBPV) یک بیماری ویروسی بسیار عفونی است که زنبورهای عسل بالغ (Apis mellifera) را تحت تأثیر قرار می دهد. زنبورهای بیمار در اواخر سن عفونت فلج مزمن را تجربه می کنند و معمولاً در عرض یک هفته پس از بیماری می میرند. CBPV  یک بیماری ویروسی در حال ظهور است که در فروپاشی ناگهانی کلنی های زنبور عسل ( اختلال فروپاشی کلونی ) نقش دارد.

علائم ویروس فلج مزمن زنبور عسل چیست؟
زنبورهای عسل در پنج روز اول هیچ نشانه‌ای از ویروس CBPV نشان نمی‌دهند و متاسفانه تشخیص زودهنگام را برای زنبورداران چالش برانگیز می‌کند. مراحل پایانی ویروس طیفی از علائم را نشان می دهد که به دو صورت ظاهر می شوند:
- عفونت نوع 1 » که شایع‌تر است و در نتیجه زنبورهایی با بال‌های ضعیف و لرزان و شکم متورم ظاهر می‌شوند. به دنبال خوشه های زنبور عسل و زنبورهای خزنده در ورودی کندو باشید. همچنین ممکن است متوجه علائم اسهال خونی شوید.
- عفونت نوع 2 »  که کمتر شایع است و باعث می شود زنبورها ظاهری چرب، سیاه و سفید و ریزش موهای شکمی داشته باشند. بزرگسالان ممکن است تا زمان مرگشان ظرفیت پرواز را داشته باشند.گاهی اوقات زنبورهای آلوده در حالی بدون علامت هستند ، بیماری را گسترش می دهند.

CBPV چگونه بر کندو تأثیر می گذارد؟
کندو ممکن است با سطوح پایین آلودگی ویروس CBPV به طور طبیعی مقابله کند. با این حال اگر درمان نشود، بیماری و شیوع آن ممکن است باعث فروپاشی کلنی شود. بسیاری از بیماری های ویروسی ممکن است با ویروس های دیگر موجود در کلنی تداخل پیدا کند و کلنی استرس دار را تحت تاثر بیشتری قرار دهد.

هفت حقیقت در مورد ویروس فلج مزمن زنبور عسل
    این ویروس با افزایش موارد در آمریکای شمالی، آسیا و اروپا در سطح جهانی توزیع شده است.
    CBPV می تواند کلنی های در حال رشد را آلوده کند و در نتیجه هزاران زنبور مرده در خارج از کندو ایجاد شود.
   شکم زنبورها به دلیل کیسه عسل پر از مایع است و نفخ می کنند.
  CBPV یک ویروس RNA دوبخشی طبقه بندی نشده 19 است. اولین بار در سال 1963 مشخص شد.
   دو ویروس اول زنبور عسل که توسط دانشمندان جدا شد، ویروس فلج مزمن زنبور عسل و ویروس فلج حاد زنبور عسل بودند.
   کلنی های پر جمعیت زنبور عسل به ویژه در بهار و تابستان به ویروس حساس هستند.
   نام های دیگر فلج شامل سیاه پوستان کوچک و سندرم سیاه بی مو است .

انتقال بیماری
ویروس فلج مزمن زنبور عسل با خوردن منابع غذایی آلوده و مدفوع زنبور عسل منتقل می شود. انتقال ویروس نیز زمانی اتفاق می افتد که زنبورها در کندو با یکدیگر تماس می گیرند. هنگامی که زنبورهای آلوده غارت می کنند، جابجا می شوند یا بچه میدهند ، ویروس بین کلنی ها منتقل می شود.

پیشگیری از CBPV
زنبورداران می توانند با محافظت کلنی های سالم از ویروس CBPV و ویروس های مشابه زنبور عسل جلوگیری کنند.

  ملکه کندو: برخی از ذخایر زنبور عسل رفتار بهداشتی بهتری از خود نشان می دهند که باعث افزایش مقاومت در برابر بیماری ها و آفات می شود. نژاد زنبور روسی به طور غریزی جمعیت کنه های واروآ را سرکوب می کند و اغلب باعث کاهش انتشار ویروس می شود.
  زنبورها را تغذیه نگه دارید: در زمان کمبود مواد غذایی، شربت قند یا جایگزین گرده تهیه کنید تا کندو سالم بماند.
  کاهش مواد شیمیایی: درمان های کندو مانند کنه کش ها را محدود کنید، چون ممکن است تحمل ویروس زنبور را کاهش دهد.
  كنترل كنه واروآ: واروآ ناقل موثر ویروس CBPV در زنبورهاي عسل است. اگر سطح کنه بیش از 3 در 100 زنبور باشد، درمان را اجرا کنید.
  کاهش استرس: استرس بر توانایی کلنی برای مبارزه با بیماری تأثیر می گذارد. زنبورداران باید از بازرسی های غیر ضروری خودداری کنند و از باز کردن کندوها در هوای سرد خودداری کنند.
  شیوه های بهداشتی زنبورداری: ابزار و تجهیزات کندو را تمیز نگه دارید تا گسترش را کاهش دهید. هرگز قاب ها را از کلنی بیمار به کلنی سالم منتقل نکنید یا از تجهیزات کندوهای از بین رفته استفاده مجدد نکنید.

چگونه CBPV را درمان کنم؟
در حال حاضر هیچ درمان قابل اعتمادی برای ویروس فلج مزمن زنبور عسل وجود ندارد. گزینه های موجود برای از بین بردن عفونت نیز ممکن است به زنبورها آسیب برساند یا آنها را بکشد.
زنبورداران می توانند با تغذیه و تغذیه تکمیلی به کنترل بیماری کمک کنند. پیش آگاهی برای کلنی هایی که زود تشخیص داده شده اند خوب است. پیروی از روش های توصیه شده زنبورداری و اجرای اقدامات بهداشتی کمک زیادی به کلنی خواهد کرد. .